Early Retirement Extreme

A philosophical and practical guide to financial independence – af Jacob Lund Fisker.

Simpelt koncept: Brug færre penge og spar overskuddet eller invester. Når opsparingen er stor nok, så behøver du ikke længere at arbejde.

Jacob Fisker gik på pension da han blev 33 år!

Han var dog også ekstrem (som bogens titel også antyder) og sparede på alt: ingen bil, laver sin egne rengøringsmidler, intet telefonabonnement, … – men kunne så også sætte 75% af hans indkomst ind på opsparingen.

Jeg blev positivt overrasket af bogen. Det er en strategi bog skrevet med stor indsigt og masser af konkret viden. Med udgangspunkt i bogen har jeg lavet min egen strategi og går nok pension om 2-3 år (jeg er 50 år nu)

Et par kritiske punkter

  • Hans metode kan ikke benyttes af alle. Hvis alle gik på pension efter 5-10 år på arbejdsmarkedet, så vil der ikke være læger, sygeplejesker eller landmænd nok.
  • Han poienterer at vi forbruger for meget og generere for meget affald – og at det derfor er nødvendigt at sparer. Samtidigt er hans selv blevet kapitalist og lever af sine investeringer – og der dermed selv en del af problemet.

Nedenfor et par keypoints fra bogen:

  • The most expensive tool is the one you never use
  • 90% af vores ting bliver kun brugt få gange om året (eller aldrig) og burde derfor aldrig være købt. Lån, lej, byt, del i stedet.
  • Skil dig af med alt det du ikke bruger (behold kun de 10%). Nu kan du nemt flytte til at mindre og billigere hus. Bolig bør ikke koste mere end 2500 pr person per måned.
  • Beregn Total cost of ownership og Cost per Use inden du køber en ting
  • Reparer og vedligehold – det er langt billigere end at købe nyt (og bedre for miljøet). Af samme grund: Køb brugt og køb kvalitet der holder.
  • Intet er vigtigere end dit heldbred (både mentalt og fysisk). Undgå stress, få din søvn og træn. Det burde ikke være et problem at løbet 8 km, gå 40 km eller løbe 80 km
  • Styrketræning er vigtigt. Træn f.eks. clean and push press med en kettlebell.
    1. Vælg en vægt hvor du kun kan lave 5-10 repetioner
    2. Lav 100 repetioner hver anden dag (i starten kan det tage hele dagen at gennemføre)
    3. Træn indtil du kan lave 100 repetioner på under 15. min
    4. Øg vægten og gentag program
  • Brug HIIT træning – gerne efter Tabata metoden (warning)
  • Spis kun én gang om dagen: The warrior diet
  • Mad behøver ikke koste mere end 600 pr person pr måned.
  • Det næst dyreste du ejer er bilen. Den koster nemt 20% af din samlede indtægt. Skil dig af med dem og spar pengene op i stedet (eller nedsæt arbejdstiden til 4 dage pr uge!)

Links: